alkolism/missbruk

Hittade ett inlägg i Isabelles blogg om Alkohol,som jag tyckte var ganska bra:
"Nu tänkte jag prata lite om alkohol här i bloggen. Jag började faktiskt inte dricka förns jag 17år (slutet). Men jag vet att det finns så många som är så mycket yngre än mig som har en sån press från sina kompisar att dom ska testa. För man ska vara "cool" som det heter. Och jag tänker verkligen inte sittar här och skriva att ni ska pröva för jag vill inte vara ansvarig för att någon liten tjej i 13-14 års ålder och uppåt sitter och dricker på helgerna med sina kompisar. Så försök hålla er borta från spriten så länge ni bara kan. Ni kan självklart gå på hemmafesterna som dina kompisar har. Men vill du inte dricka så gör det inte, bara för att dina kompisar vill att du ska "testa". Man kan ha kul utan sprit. Och jag tror nog att det flesta killar också tycker ni har mer klass om ni är mer vakna på festen, än att ni ligger inne på toan eller på golvet och spyr. Eller gör något som ni kommer ångra. För det är sånt som kan hända när man får för mycket sprit i kroppen, man vet inte riktigt vad man gör. Och det finns inget värre än att vakna upp och inte minnas vad man har gjort, fast alla andra gör. Dom gångerna jag dricker är när jag är ute på krogen, men det är inte mycket. För jag har ingen lust att vara den tjejen som skämmer ut sig på klubben inför alla och blir utslängd pga av sitt uppförande. För det är sånt som händer om du är för full ute på krogen. Du blir utslängd, du kan bli portad också om det går riktigt illa. Jag kan ha en awesome kväll ute med vännerna även fast jag inte dricker mängder, som vissa andra jag känner gör. Ett plus är också att det är rätt så ekonomiskt också. 
Eftersom jag har bott på södermalm nästan hela mitt liv så har jag sett en hel del, småtjejer/killar som sitter i parkerna med en vodkaflaska eller någon som har köpt ut 2,25 till dom från ica. Och ungdomar blir bara yngre och yngre när dom ska testa alkohol. När jag var kanske 12-14år så fanns det där inte äns i mina tankar. Men idag så har väl ni som kanske bara går i lågstadiet redan prövat och haft eran första riktiga fylla. Var den värd det? Var den värd baksmällan du fick dagen efter? Sen finns det tyvärr något ännu värre är att man kan bli beroende av alkohol, alltså att man inte kan ha kul utan att ta till ett hjälpmedel exempel sprit. Och det är bara yngre och yngre personer som blir beroende av det också."
____________________________________________________________________________________
Att testa för att kompisar tycker att man ska det,är bara så fult. Dom som inte kan säga emot,är såååå jävla fega. Visst,man kanske är i en ålder där man inte "kan" men snälla.. Fall förfan inte för grupptryck. Så jävla idiotiskt.
Vad mer ska jag säga? Jag HATAR då det blir för mycket. Då människor verkligen verkligen inte kan kontrollera sig själva,då folk bara "flyger" ramlar över golv,gör illa sig så jävulskt,knappt kan prata,spyr och spyr osv. Man ska akta sig för alkohol. Det är en farlig drog! Tro mig jag vet vad jag snackar om.. Blir man beroende,så är det kört. Om man inte är så pass jävla duktig att man sedan kan ta sig ur det. Jag vill varna folk,jag vill få folk att fatta att verkligen akta sig. Är det kanske värt att en dag sitta med en jävla massa skit över sig? Är det värt den dagen det blivit så pass att man inte har synen kvar t.e.x? Är det så jävla värt då hela familjen,släkten,vänner,folk runt omkring bara skämms? Är det värt att kanske behöva sitta i fängelse?
Är det värt att förstöra ett liv som skulle kunnat vara till så mycket bättre?
Jag säger inte att man inte ska undvika att dricka ens en droppe. Jag säger att man ska AKTA sig. Ta det lugnt,känn att du är "med",drick inte för ofta,osv. Klarar du att undvika alkoholen helt,kan jag säga att du kommer klara dig långt!
Jag säger inte att man blir beroende för att man dricker alkohol ett par gånger! Nej.. Alkolism är en sjukdom. Det är inget man blir över en dag,inte en helg,inte en vecka,inte en månad..
Tolka inte allt fel. Jag är inget proffs på att förklara saker,men jag försöker.
Jag är besviken. Hur kan så många bli så jävulskt knäppa? Hur kan en dryck som blivit till ens vardag påverka så mycket?
Jag är även besviken på det jag sett. Varför lixom? Varför.. Det är frågan jag ställer.. Jag förstår inte! Första åren,jag fattade fan inte.. "jag trodde bara dom var sjuka",eller bara "var så". Hur lätt var det för mig att förstå? Visst,idag förstår jag en viss del. Idag anser jag att de är sjuka. Dom behöver/behövde hjälp. Och det behöver alla missbrukare/alkolister. Det är tungt att se dom på Vasaplan. Lixom varför? varför ska dom visa sig bland folk? En som jag såg häromdagen liknade en speciell väldigt mycket.. Och jag fick minnen. Varför sitta på Vasaplan och visa hela Umeå att ni är sjuka? Visst,ni har eran "räddning" några meter bort. Systemet! Ni kanske inte har något hem. Vad vet jag? Men det är hemskt. Det är hemskt att så många ska behöva se? Och sköter ni inte er,då blir det farbror blå.

Näe fyfan. Jag ville bara få fram att var rädda om er! Fall inte dit,någonsin. Tänk på släkten,vännerna,familjen. Det är dom som kommer lida! Ta hjälp om det är risk för beroende/om man blir beroende. Det finns hjälp att få,bara man tar sig den hjälpen. Nej,jag vet att det inte är lätt att inte falla dit,om det verkligen blir så. Har man det i släkt/familj så är det förhoppningsvis ärfligt,eller så har man iallafall "lättare" att falla dit. Var extra noga..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0